Jukka toi Scanian keulan osat maanantai-iltana. Ensimmäinen tehtävä oli määrittää maalille sävy.
Mittasimme sävyn "värimittarilla", eli laitteella joka ehdottaa sopivaa sävyä. Johtuen sävyn erikoisesta luonteesta jouduimme tekemään korjaussävytyksen, mutta yllättävän hyvin nykytekniikalla voi värin määritellä.
|
Kun sävy oli saatu selville, aloitin purkamalla osat maalauskuntoon. |
|
|
Kuvassa vaikeasti avattava lukkomutteri... Nämä ovat usein "ryytyneet" kunnolla kiinni niin kuin tässäkin tapauksessa.... |
|
Tällaiset kirjainlaatat ovat siis kiinni noilla lukkomuttereilla... |
|
Katkesihan yhdestä tietenikin muovitanko sitten... |
|
Onneksi varastossa sattui olemaan kunnon liimaa tällaisiin tilanteisiin, SEM Insta-Bond tuli tarpeeseen... |
|
Nokan Scania-merkki on myös mielenkiintoisesti kiinnitetty, painetuilla lukkosokilla. Nämä lähtivät onneksi sävyisästi irti, joten enemmiltä vahingoilta vältyttiin. |
|
Vaikkakin irrotettavia osia on vähän, kannattaa kuitenkin pikkuosat ja mutterit laittaa omiin purkkeihinsa asiallisesti merkittyinä. |
Varsinainen maalaustyö aloitettiin tuttuun tapaan osien pesulla ja rasvanpoistolla. päätin vesihioa osat, koska niissä oli vielä rasvan poiston jälkeenkin epäpuhtauksia. Yleensäkin erikoismaalausten paikkamaaluauksessa käytetään hiontamenetelmänä vesihiontaa, jonka avulla voi samalla tarkastella pintoja/pinnan virheitä valoa vasten. Erittäin tärkeää on myös osien taustan puhdistaminen, pesin itse kaikki maalattavat osat sekä vedellä että rasvanpoistoaineella myös taustapuolelta.
|
Kiveniskut kitattiin seuraavaksi kumilastaa apuna käyttäen. |
|
Kitti hiottiin seuraavaksi P360 karkeudella käsin hiomatuen kansssa. Hieno hiomapaperi vähän hidastaa kittien hiontaa mutta toisaalta säästää erikoismaalausvaiheessa työmäärää... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti