Suurin eroavaisuus aikaisempiin vuosiin on ollut sosiaalisen median käyttäminen opetuksen apuna. Yllättäen lähes kaikki uudet ykkösen oppilaat ottivat blogit omikseen. Toinen huomionarvoinen ajatus on, että vihkoihin kirjoittamistakaan ei kannata hylätä täysin. Tärkeimmät ammatin perusteet tullaan kirjaamaan paperille edelleenkin.
Oppilaiden ja opettajien oma nettisivusto |
Aina ei ole Corvettea kiillotettavaksi, mutta opettajan tulee pohtia myös harjoitustehtäviä, ovatko ne motivoivia ja ajanmukaisia? |
Pohdin jälkikäteen kysymystä, sillä eikö koulussa juuri pidäkin olla teoriatuntien aikana työrauha kaikilla? Meillä lähdetään opetuksen suunnittelu siitä olettamuksesta että oppilaat ovat hiljaa kun opettaja puhuu ja viittaavat kun haluavat puheenvuoron. Tiedän kyllä että ihan joka opettajalla ei vastaavaa auktoriteettia ole oppilaisiinsa, mutta tämä on se kaiken opetuksen tai oppimisen perulähtökohta mielestäni. Jos oppilaat eivät kuuntele opetusta, on puhe silloin turhaa. Mielestäni opettajan työn kuvaan kuuluu varmistaa että oppi menee perille. Pelkkä asian puhuminen luokan edessä oppilaiden tehdessä mitä haluavat ei ole opetusta vaan jotain ihan muuta.
Tässä lisäpohdintaa sosiaalisesta mediasta opetuksen apuna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti