Opettajan näkemyksiä pintakäsittelystä ja pedagogiikasta
perjantai 30. syyskuuta 2011
Opetushallituksessa kuunteluoppilaana
Sain kutsun ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittäjien tapaamiseen pari viikkoa sitten. Oli tarkoitus pitää esitelmäkin ja osallistua keskusteluun tämän jälkeen.
Olin ollut torstai-iltana jo yhdessä ko. tapahtumaan liittyvässä kokouksessa ravintola Loisteen kabinetissa ja tutustunut hankkeiden järjestäjien ydinporukkaan. Suurin yllätys oli porukan rentous, koulumaailman hieman jäykähköönkin ilmapiiriin tottuneelle sosiaalisen median toimijat erottuvat kyllä edukseen vaikka itse sanonkin. Eivät vaan ensin tunnistaneet minua, kun ovat tottuneet näkemään aina haalarit päällä...
Iltatilaisuudessa tarjoiltu jälkiruoka ansaitsee vähintäänkin kuvan tähän blogiin, annos oli erittäin maukas ja hyvän näköinen. Musta kastike on lakritsahyytelöä....Joo, en malttanut olla maistamatta ennen kuvan ottamista.....
Lievästi jännittikin vähän kun aamusta starttasin Hiacen nokan kohti Helsinkiä. Yritin varata riittävästi aikaa matkaan, joten lähdin pari tuntia ennen tapahtuman alkua liikenteeseen. Kävin ostamassa aamukahvin Riihimäen Nesteeltä mukaan....
Mittarissa satakymmenen, todellinen vauhti autovanhuksella varmaankin satasen korvilla...Onneksi tämä puhelimen kamera on sen verran pieni ja helppo viritellä kuvan ottamista varten että vaaratilannetta ei syntynyt...Paitsi ehkä aamukahvin juomisesta satasen vauhdissa...
Kun sain aamuruuhkassa seisomisen jälkeen auton vihdoin parkkihalliin ja tavarat kainaloon suuntasin Opetushallituksen tarunhohtoista rakennusta kohti. Olin varautunut normaaliin helsinkiläiseen meri-ilmastoon talvisella pilottitakilla, joka olikin sitten ilmeisen väärä valinta kun jo parin korttelin jälkeen hiki valui ohimoilta.. Saattoi tosin olla tuskan hikeäkin, sillä en ole aikaisemmin kävellyt tätä reittiä. Vihdoin sain näkyviin päämääräni.
Opetushallituksen rakennus kimaltelee syysauringon loisteessa.
Heti perille päästyäni löysin uusia "vanhoja tuttuja" ja päivä menikin mukavasti kuulumisia vaihdettaessa sekä hankkeiden kuvauksia katsellessa. Oma vuoroni esitellä Pintakiltaa tuli melko aikaisin, heti puolen päivän jälkeen. Pintakiltaa esiteltiin ohimennen jo aikaisemmin, Sanna Brauer nosti Pintakillan esille omassa puheenvuorossaan. Kun oma vuoroni sitten tuli, napsautin esitykseni pyörimään ja selvitin samalla miten olemme oppilaiden keralla sosiaalisen median käyttämiseen päätyneet.
Tässä itse kerrankin melkein asiallisena, kuvan otti Antti Voutilainen
Tästä linkistä voi katsoa mitä halusin kokousväelle kertoa...
Hauskana yksityiskohtana eräs esitelmöisijöistä ihmetteli miten opetushallitus on voinut laittaa Uno Cygnaeuksen patsaan katsomaan nurkkaa kohti. Asiaan tuli saman tien korjaus kun Minna Taivassalo-Salkosuo käänsi patsaan katseen kohti yleisöä.
Minna käänsi Unon tarkastelemaan yleisöä.
Päivä oli mielestäni onnistunut ja oli todella hauska tavata muita "hulluja" sosiaalisen median soveltajia. Mieleen jäivät muista hankkeista eritoten Virtuaalibaari ja Virtuaalinavetta, 3D käyttöliittymän kehittäminen, Pelien käyttäminen opetuksen apuna ja Nappiparisto joka koordinoi näitä kaikkia hankkeita. Ilman omien oppilaideni upeaa suoritustusta blogien parissa tuskin olisin ollut puhumassa tässä tilaisuudessa.
Valokuva ja video ovat käsityöta vaativissa ammateissa valtavan hyvä apu. Opiskelijablogit sekä Pintakilta-wiki todistavat hyvin, miten kuvat+teksti somen kautta toimivat. Nyt jo Pintakilta on tuottanut valtavan aineistoarsenaalin avoimeen verkkoon. Alan kiinnostavuus avautuu kuvista ja tarinoista.
Olen seuraillut opiskelijablogeja ja siellä on aivan hiukeita oivalluksia ammatillisesta kasvusta, kuten se, miten pitää hyväksy epäonnistumiset ja virheet ja oppia niistä. Ilman pohdiskelua, johon blogi luontevasti ohjaa, tällainen reflektointi saattaa jäädä tekemättä ja oppimisen kannalta silloin myös moni tärkeä oivallus tekemättä, itseymmärrys, itsetunto ja ammatillinen identiteetti kesvavat kuin varkain bloggailun myötä.
Tärkeää on se, että opettaja on mukana ja että asiaa pidetään esillä. Kyse ei ole vain joistakin tehtävistä, joita tehdään nettiin. Tämä työmuoto ei sovi kaikille ja onkin ollut viisas valinta tuo vapaaehtoisuus.
Valokuva ja video ovat käsityöta vaativissa ammateissa valtavan hyvä apu. Opiskelijablogit sekä Pintakilta-wiki todistavat hyvin, miten kuvat+teksti somen kautta toimivat. Nyt jo Pintakilta on tuottanut valtavan aineistoarsenaalin avoimeen verkkoon. Alan kiinnostavuus avautuu kuvista ja tarinoista.
VastaaPoistaOlen seuraillut opiskelijablogeja ja siellä on aivan hiukeita oivalluksia ammatillisesta kasvusta, kuten se, miten pitää hyväksy epäonnistumiset ja virheet ja oppia niistä. Ilman pohdiskelua, johon blogi luontevasti ohjaa, tällainen reflektointi saattaa jäädä tekemättä ja oppimisen kannalta silloin myös moni tärkeä oivallus tekemättä, itseymmärrys, itsetunto ja ammatillinen identiteetti kesvavat kuin varkain bloggailun myötä.
Tärkeää on se, että opettaja on mukana ja että asiaa pidetään esillä. Kyse ei ole vain joistakin tehtävistä, joita tehdään nettiin. Tämä työmuoto ei sovi kaikille ja onkin ollut viisas valinta tuo vapaaehtoisuus.
Teette todella hienoa pioneerityötä!
Kiitokset huomioista. Oppilaat ovat todellakin motivoituneet huomattavasti enemmän blogituksen ansiosta.
VastaaPoista