Ennen varsinaisen erikoismaalauksen aloittamista pitää saada konepeiton raidoitus jatkumaan ensin nokkapalaankin, Raidoitus aloitetaan mustan värin ruiskuttamisella.
Lisäsin vesiohenteiseen Spies Heckerin HI-Tec maaliin n. 5 % kovettajaa, jotta maali tarttuu kunnolla kiinni ja luo hyvän pohjan raidoitukselle.
|
Ennen sävytystä suojasin koko auton huolellisesti maalaamomuovilla. Huomaa pieni korjauskittaus puskurissa oikeassa reunassa. |
|
Korjasin samalla pari kohtaa raidoituksesta.... Mustaa maalia meni vain n. 50 grammaa, aika riittoisia nämä nykymaalit... |
|
Keulan musta osuus kuivana.. Vaikka onkin lämmintä ulkona, ilmankosteus on myös suurta, joten annoin mustan sävyn kuivua kunnolla melkein 16 tuntia. |
Raidan tekeminen ei ole kovin vaikeata, mutta se vaatii erityistä huolellisuutta varsinkin näin monimutkaisten muotojen yli raidotettaessa... Myös kunnon joustava raidoitusteippi sekä terävä kynäveitsi ovat tarpeen.
|
Ennen raidoituksen aloittamista karhensin mustaksi maalatun osuuden harmaalla hiomahuovalla. Myös P800 hiomapaperi käy tähän tarkoitukseen. |
|
Keskikohta määritellään ensin, siitä on helppoa mitata raitojen paikat symmetrisesti. Reunateippaukset on vahvistettu vielä tavallisella maalarinteipllä, varmuuden vuoksi. |
|
Raidoitusteippi on hyvä saada mahdollisimman tarkasti muotojen mukaan pintaan kiinni... |
|
Mustat osuudet suojattuna piiloon. Huomaa konepeittoon avattu alue, jonne punainen sävy varmuuden vuoksi häivytetään... |
|
Vesiohenteinen automaali toimii hyvin raidoituksessa, kunhan muistaa ruiskuttaa sen ohuina kerroksina. |
|
Teipit ovat vähän "vuotaneet". Onneksi mustassa sävyssä on kovettajaa, joten vuotaneet kohdat lähtivät helposti puhtaaksi ohenteella pyyhkäisemällä. Teipin kannattaa irroitella heti kun maali on mattaantunut, vähän nihkeänä, mutta ei märkänä eikä täysin kuivana. |
|
Yllättävän paljon vaikuttaa auton kokonaisilmeiseen, kun raidat jatkuvat puskurissakin... |
Huomenna jatketaan sitten tulilinnun tekemisellä....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti